Hilversum wil glazen huis 3FM Serious Request op Marktplein

Hilversum wil glazen huis 3FM Serious Request op Marktplein
- ANP
De inzamelingsactie Serious Request van Radio 3FM en daarbij het Glazen Huis op het Marktplein in Hilversum. Dat is de grote wens van het college van burgemeester en wethouders (B&W) voor de feestdagen van 2017, als start van '100 jaar Mediastad' in 2018. Voor 1 februari moet duidelijk zijn of de Hilversummers en ondernemers dit ook een goed idee vinden en, niet onbelangrijk, hier aan willen bijdragen.

De inzamelingsactie Serious Request van Radio 3FM en daarbij het Glazen Huis op het Marktplein in Hilversum. Dat is de grote wens van het college van burgemeester en wethouders (B&W) voor de feestdagen van 2017, als start van ‘100 jaar Mediastad’ in 2018. Voor 1 februari moet duidelijk zijn of de Hilversummers en ondernemers dit ook een goed idee vinden en, niet onbelangrijk, hier aan willen bijdragen.

Kern van de actie is een drietal DJ’s die zich opsluit in een glazen huis en een week lang leeft op vloeibaar voedsel. Het idee is dat als 3FM voor Hilversum kiest als stad om dan de Serious Request actie daar te laten plaatsvinden waar Hilversum als Mediastad ooit begon, het Marktplein. Het Glazen Huis moet dan komen op de plek voor de straks vernieuwde Eurobioscoop, het pand waar een kleine honderd jaar terug de Nederlandse Seintoestellen Fabriek (NSF) tijdelijk verbleef en door wethouder Wimar Jaeger van mediazaken wordt gezien ‘als het begin van Hilversum Mediastad’.

Het tweede podium – waar het feest plaatsvindt en ook het uiteindelijk bedrag voor het goede doel bekend wordt gemaakt – komt dan op het parkeerdek van het Media Park. De wethouder beseft daarbij dat een evenement de bereikbaarheid tussen het centrum en Media Park eindelijk eens goed op de politieke agenda kan zetten.

Pitch

Uiteindelijk beslist 3FM waar ze met Serious Request neerstrijken. Hilversum heeft tot half februari 2016 de tijd om met een goede ‘pitch’ 3FM ervan te overtuigen de actie voor een goed doel in Hilversum te houden. Omdat het organiseren van zo’n event Hilversum pakweg drie en een halve ton kost, wil Jaeger al op 1 februari 175.000 euro als eerste aanzet binnen hebben. Een ton van dat bedrag moet komen van de ‘Hilversummers’, de gemeente legt dan die overige 75.000 euro op tafel. ‘Ik zeg niet dat het bedrag onze rekening moet zijn gestort, maar het moet al wel zijn toegezegd’, benadrukt Jaeger, die 3FM ‘een prachtige pitch’ belooft.

Hij heeft al advies ingewonnen in Leeuwarden en Haarlem waar in het verleden al het Glazen Huis stond. Volgens hem maakt Hilversum een goede kans vanwege de centrale ligging. Daarnaast blijken inwoners van deze regio vaak erg gul bij goede doelenacties. Voor Hilversum levert het binnenhalen van het Glazen Huis niet alleen levendigheid en meer bezoekers op, maar het inzamelen van geld voor het goede doel biedt de kans om de saamhorigheid tussen inwoners te vergroten en ook om verbindingen te leggen tussen inwoners, bedrijven en verenigingen. De politiek behandelt het voornemen op 2 december.

Fotoverslag