Hilversummers brengen nieuw bordspel QliiQ op de markt

Hilversummers brengen nieuw bordspel QliiQ op de markt

De twee bedenkers van QliiQ. (Foto: Studio Kastermans)

Contacten leggen, vrienden maken en af en toe met je ellebogen werken. Het klinkt als het echte leven, maar het gaat hier om de ingrediënten van het nieuwe bordspel QliiQ, gemaakt en net op de markt gebracht door de twee bevriende Hilversummers Bert Lentink en Vincent van der Geest.

Contacten leggen, vrienden maken en af en toe met je ellebogen werken. Het klinkt als het echte leven, maar het gaat hier om de ingrediënten van het nieuwe bordspel QliiQ, gemaakt en net op de markt gebracht door de twee bevriende Hilversummers Bert Lentink en Vincent van der Geest.

‘Eén groot spannend avontuur’, vertelt Lentink over de totstandkoming van het spel, dat bij elkaar zo’n vier jaar in beslag heeft genomen. QliiQ werd in eigen beheer ontwikkeld, geproduceerd en uitgegeven door Tuesday Games, het bedrijf dat werd opgericht door het tweetal.

De afgelopen vier jaar werkten zij vrijwel iedere dinsdagochtend, ‘maar eigenlijk nóg veel vaker’, aan de ontwikkeling ervan. Het idee kwam opborrelen tijdens één van deze ochtenden. Het leek hen leuk om naast hun drukke zzp-werkzaamheden als motion graphic designer en tekstschrijver ‘iets heel anders’ te doen samen. ‘We wilden iets doen, maar wisten nog niet precies wat. Maar na twee of drie brainstormsessies waren we er uit. Een spel moest het worden, al hadden we toen nog geen idee wat voor één, aldus Van der Geest. ‘Er zijn dan ook heel wat spelletjes de revue gepasseerd. Tot het idee van QliiQ ontstond.’

Eindeloos

Het echte werk begon daarna pas: de spelregels op papier zetten, bedenken hoe de doos er uit moest komen te zien, praten met producenten en natuurlijk het spel spelen. ‘We hebben eindeloos samen zitten spelen en dan bleek opeens dat er niks aan was’, lacht Lentink. ‘Stapje voor stapje kwamen we tot een spel dat echt leuk was. Na diverse proefsessies met familie en vrienden en hun feedback en enthousiaste reacties durfden we het aan.’

Via via kwamen ze een Nederlands bedrijfje in China op het spoor, waar een proefmodel werd gemaakt. Van der Geest: ‘Echt heel spannend allemaal.’ Lentink: ‘Die tijd was zo grappig, er is zelfs een filmpje op YouTube waarop te zien is dat een Chinees het bord aan het vouwen is.’

Thema

Het thema van QliiQ is netwerken en vrienden maken. Via dat thema wordt een speelse link gelegd met populaire netwerksites als Facebook, Twitter en Instagram. QliiQ wil het sociale karakter van de netwerksites combineren met de ouderwetse gezelligheid van het bordspel. Lentink: ‘Het is veel leuker en mooier geworden dan we dachten.’ Van der Geest vult hem aan: ‘We zijn blij en trots dat iedereen het spel zo leuk vindt.’

Zo’n drie weken geleden kwamen de duizend spellen in de haven van Rotterdam aan. ‘We zitten nu in de fase dat we ze moeten zien kwijt te raken, dus promoten en verkopen maar. En dan maar hopen op meer!’, lacht Lentink. ‘Als het aanslaat zou er zomaar nog één kunnen komen.’ Het spel is verkrijgbaar via www.qliiq.